Cyclocross / Gravel
Az országúti és versenykerékpározás élménye akár extrém körülmények között is!
Terepre fejlesztett váz kialakítás és abroncsok segítenek abban, ha nem csak aszfaltra, de a könnyű terepre is egy kerékpárt szeretnél! Ebben a kategóriában találhatóak azok a gravel és cyclocross biciklik, amelyek első látásra országúti kerékpárnak tűnhetnek. Azonban szélesebb, terepre alkalmas gumiköpenyekkel, általában erősebb fékekkel és szélesebb áttételtartománnyal segítenek az erdei ösvényeken való haladásban.
Ha új élményeket szereznénk és csak egy kerékpártt szeretnénk magunkénak tudni, akkor az egyik opció a gravel kerékpár legyen!
A gravel kerékpár modern tárcsafékkel, széles áttételezéssel felszerelve. Irányítása inkább a versenyre hangolt cyclocross kerékpárokkal mutat rokonságot, de az alacsony középcsapágy-magasság azért azoknál stabilabbá teszi, így felmálházva, rossz utakon is nagyszerűen irányítható marad. A gravel kerékpár azért is ötletes találmány, mert vele egyszeriben két kerékpárunk is kiváltható: a teljes értékű, gyors és akár komfortos országúti gép, de megfelelő terepen a szabadság élményével, a terep kerékpározás technikájával és szabadságával ajándékozhat meg. Nagyon hasonló ez a kerékpár a cyclocross versenygépekhez, ám a gravel kerékpár felépítése mégis eltér azokétól. Egy gravel kerékpár nyergében, amikor elhagyjuk az aszfalt utakat, továbbra is haladhatunk nagy sebességgel, enyhén lejtő dózer úton ez 40-50 km/h-t is jelenthet, ilyenkor máshogy viselkedik a bringa, mint a csiki-csuki CX pályákon. Ekkor jelenthet újabb előnyt, hogy a gravel kerékpár már gyárilag is elég ballonos (32-40mm) gumija helyett akár montis méretekkel is felszerelhetjük, nagyobb komfortot nyújtva a durvább terepen is. Kerekekből pedig szintén bármilyet használhatunk, amilyet csak szeretnénk! 35-622-es, akár 40-622-es, de nincs kizárva a 650B-s kerekek sem a 2.25” széles apró mintás gumival. Ez alkalmas lesz a hazai erdei utak 80%-ának bejárására. Egy 28-as gumit felrakva nem gond például egy amatőr tókerülő versenyen való részvétel, bár tény, hogy a nagyon vékony gumi azért nem mutat benne igazán jól. A gravel kerékpár hajtásrendszere és fékei is teljesen más mint amit egy országúti vagy cyckocross kerékpárnál megszokhattunk, inkább a hegyikerékpárokkal mutat hasonlóságot. Elöl, az egy nagyobb lánckerekes, vagy az országútihoz hasonlatos kéttányéros hajtómű mellé tökéletes párosítás hátul a széles áttételi tartományt biztosító lánckerék sor. A megállást a mechanikus, vagy komolyabb felszereltségű modelleken, hidraulikus tárcsafékek teszik biztonságossá, amire a gyors lejtőkön, aszfalton és terepen is egyaránt szükségünk is lehet.